Dzień ciszy


Międzynarodowy Dzień Świadomości Zagrożenia Hałasem, obchodzony jest 25 kwietnia. Ustanowiony został w celu zwrócenie uwagi na powszechne występowanie hałasu w życiu ludzi oraz uświadomienie jak szkodliwy wpływ na zdrowie ma to powszechne zjawisko.

21 I oraz 8 III 2022 roku odbyły się zajęcia KNK, na których przygotowaliśmy plakietki z napisami „Dzień ciszy” dla wszystkich uczniów i nauczycieli naszej szkoły. Mamy nadzieję, że wraz z Samorządem Uczniowskim naszej szkoły uda nam się wprowadzić taki dzień na stałe w życie szkoły.

Kilka informacji znalezionych w Internecie:

Jaki hałas szkodzi?

Wpływ hałasu na zdrowie określa się na podstawie poziomu jego intensywności, którą mierzymy w decybelach (dB). Przyjmuje się, że:

  • hałas poniżej 35 dB nie jest szkodliwy (niemniej już może powodować irytację i utrudniać koncentrację)
  • od 35 dB do 70 dB zaczyna się negatywny wpływ na układ nerwowy (objawy to zmęczenie, obniżenie efektywności działań, problemy z zasypianiem). Taki hałas utrudnia komunikację
  • przebywanie w trwającym stale hałasie o natężeniu 70 – 85 dB powoduje trwałe pogorszenie słuchu, bóle głowy i rozstrój nerwowy. W takich warunkach znacznie obniża się wydajność naszej pracy
  • próg bólu wynosi ok. 120 dB
  • natężenie hałasu od 85 do 130 dB powoduje uszkodzenie słuchu, zaburza funkcjonowanie układu krążenia i nerwowego, wpływa też ujemnie na zmysł równowagi
  • hałas o natężeniu 130 dB – 150 dB generuje drgania niektórych organów wewnętrznych, co może prowadzić do poważnych uszkodzeń słuchu
  • ekspozycja na hałas o natężeniu powyżej 150 dB przez dłużej niż 5 min. wywołuje paraliż organizmu, mdłości, zaburzenie równowagi, stany lękowe, a także może skutkować depresją i rozmaitymi chorobami psychicznymi

Co możesz zrobić, żeby zmniejszyć w swoim otoczeniu zanieczyszczenie hałasem:
– unikaj włączania telewizji w tle;
– zwracaj uwagę na poziom głośności słuchanej muzyki;
– jeśli masz taką możliwość, wymień stare urządzenia, które są głośne, np. pojazdy czy lodówkę;
– staraj się poświęcać więcej czasu na zajęcia nieobciążające słuchu, takie jak czytanie, szycie, rękodzieło, medytacja;
– kiedy nie możesz uniknąć hałasu, stosuj zatyczki lub słuchawki wyciszające.

Warto zaznaczyć, że poziom hałasu uznawany za szkodliwy dla organizmu ludzkiego zależy także od czasu ekspozycji na dźwięk. Niższe natężenie hałasu, jednak trwające przez dłuższy czas, może doprowadzić do uszkodzenia słuchu. Przykładem dźwięków, z jakimi ucho ludzkie ma częsty kontakt, są np.:

  • 20–30 dB – szept, spokojna ulica,
  • 40–50 dB – szmery i szumy w budynkach,
  • 60–70 dB – dźwięk odkurzacza,
  • 80 dB – przejeżdżający pociąg,
  • 70–85 dB – ruch uliczny, hałas drogowy,
  • 100 dB – młot pneumatyczny,
  • 103 dB – dźwięk na korytarzu szkolnym,
  • 113 dB – noszenie słuchawek dousznych,
  • 130 dB – start myśliwca,
  • 150 dB – wystrzał z karabinu,
  • 160 dB – wybuch petardy.

Źródła:

https://www.gov.pl/web/rdos-gorzow-wielkopolski/miedzynarodowy-dzien-swiadomosci-zagrozenia-halasem
https://lix.com.pl/jak-halas-wplywa-na-nasze-zdrowie/
https://upacjenta.pl/poradnik/jak-halas-wplywa-na-nasze-zdrowie
https://www.wapteka.pl/blog/artykul/halas-jak-wplywa-na-nasze-zdrowie